poniedziałek, sierpnia 01, 2016

Chainmaille zadanie 9

Ostatnio był Full to teraz może Half?. Oto banerek dla Was:


Jak widzicie bierzemy w obroty splot Half Persian. Występuje on w kilku odmianach, ale umówmy się, że będzie to jakikolwiek "niepełny" perski. Splot rzeczywiście wygląda jak jakaś część FP, ale plecie się go trochę inaczej. Wartość współczynnika AR zależy od wybranego wariantu splotu, zasadniczo można powiedzieć, że zaczyna się od 4 w górę.
Najprostszy z tej rodziny to Half Persian 2 in 1, ale szczerze mówiąc nie widzę w nim większego sensu, więc może nie zawracajmy sobie nim głowy.

Zatem za podstawowy możemy uznać 3 in 1. To płaski łańcuch z jednej strony wklęsły, a z drugiej wypukły. Tutaj znajdziecie całe mnóstwo tutoriali wraz z różnymi wariantami. Jest to splot w zasadzie dość łatwy, jednak przy kilku pierwszych splotach można zwątpić, bo ogniwka nie chcą się trzymać tam gdzie powinny. Jest jednak na to sposób. Polecam metodę plecenia na drucie (przynajmniej na początku). Oczywiście może to być też kawałek sznurka, czy cokolwiek na co uda się nawlec ogniwka, albo gwoździe nabite w rządku. Po spleceniu pewnego kawałka łańcucha, splot zaczyna się już trzymać kupy i wtedy można zdjąć go z drutu i dalej pleść już w rękach. Nie zrażajcie się tym, że początkowo nie będzie chciał Wam wychodzić, ja też za każdym razem walczę z tym początkiem.

HP 3 in 1
(źródło wraz z tutorialem)

Następny w kolejce to HP 4 in 1. Podobny do 3 in 1, ale wzbogacony o dodatkowe ogniwko. Oto garść tutoriali. Podobnie jak poprzedni i jego można pleść na drucie stabilizującym.

HP 4 in 1
(źródło)

Mamy też HP 5 in 1, HP 6 in 1, HP 7 in 1, HP 8 in 1, a nawet HP 10 in 1.
No i wreszcie z tych pomiędzy 1/2 a 1 warto zwrócić uwagę na 3/4 (Three Quarters Persian) i 4/4 (Four Quarters Persian).

Sploty perskie nie przez przypadek zaliczane są przez niektórych do rodziny splotów europejskich. Brzegowe ogniwka układają się podobnie jak w Euro - zachodzą na siebie dachówkowato. Dzięki temu oba te sploty doskonale łączą się ze sobą. Jest trochę splotów, które są kompilacją dwóch wymienionych. Jednak póki co próbujemy Half Persian w wydaniu solowym, na kombinacje jeszcze przyjdzie czas.

Na koniec jeszcze garść inspiracji.
Najpopularniejszą metodą wykorzystania splotu półperskiego są bransoletki i naszyjniki. Dość łatwo można doczepić do niego zapięcie (to nie to, co IR).

bransoletka HP 3 in 1 z zapięciem

Można też połączyć go w kółko, ale to już opcja odrobinę trudniejsza.

bransoletka bangle HP 4 in 1

Z takiego zamkniętego kółeczka można zrobić oczywiście bransoletkę, ale również dość często spotyka się pierścionki (a może raczej obrączki).

pierścionek HP 4 in 1

Charakterystyczna dla tej grupy splotów struktura (wklęsło-wypukła) aż się prosi o wykorzystanie ich do oprawy kamieni. I tak jest faktycznie.
Najprostszą opcją jest HP 3 in 1. Taka oprawka całkiem ładnie wygląda, jednak kaboszon siedzi w niej dość płytko i łatwo można go z niej wyłuskać. Sporo się takich widuje, ale podejrzewam, że bez pomocy kleju się nie obeszło.

kaboszon w oprawie HP 3 in 1

Bardziej zachęcająca jest dla mnie wersja z 3/4, ale jakoś ciągle brakuje mi czasu by spróbować. Mam nadzieję, że w ramach tej lekcji w końcu mi się to uda. Wydaje mi się, że na niezbyt pękatym kaboszonie powinien trzymać się nieźle.

kaboszon w oprawie 3/4 persian

Próbowałam za to połączenia HP+Euro, ale jak już wiecie ta kombinacja to temat na odrębną lekcję, więc teraz go tu nie pokażę.

Jestem pewna, ze sami znajdziecie jeszcze mnóstwo innych inspiracji, choćby na Etsy czy na Pintereście.

No to zapraszam Was do pracy. Wiem, że okres wakacyjny temu nie sprzyja, ale może jednak uda się Wam choć trochę czasu wygospodarować.
Full Persian też jeszcze na Was czeka.
I na koniec chciałam przypomnieć o pytaniach, które zadałam Wam w poście z podsumowaniem Byzantine.

PS. Właśnie utworzyłam społeczność, o której pisałam już poprzednio. Do części z Was wysłałam zaproszenia, ale wiem, że nie wszystkich udało mi się znaleźć na Google+. Dlatego z tego miejsca zapraszam Was, wszystkich chainmaillujących bardzo serdecznie. Społeczność jest publiczna, dołączyć może każdy, kto ma tylko na to ochotę. Znajdziecie ją tutaj: Chainamille po polsku.
Jeśli tylko macie jakieś pytania czy wątpliwości pytajcie śmiało (tu w komentarzach lub na maila), na wszystkie odpowiem.

4 komentarze:

  1. U nas zapewne też pojawią się kaboszony, no nie przepuszczę takiej okazji :)
    PS: Do społeczności już dołączyłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej dziedzinie (kaboszonów) jesteście mistrzami, więc wcale mnie to nie dziwi, ale ja też nie zamierzam odpuszczać.
      Witaj w społeczności :)

      Usuń
  2. Oglądając tutoriale mam dziwne wrażenie, że half jest trudniejszy od full :D Chyba domownicy dostaną stopery żeby nie słyszeli jak klnę jak wqrzony szewc :D)))) A może mi się tylko tak wydaje ? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uważam, że HP jest trudniejszy od FP, dlatego pojawił się później. Ta trudność objawia się przede wszystkim na początku, bo splot dłużej pozostaje niestabilny i trudno go opanować, szczególnie HP 3 in 1. Dlatego polecam metodę z drutem stabilizującym - naprawdę się sprawdza :)

      Usuń

Copyright © Z kociołka czarownicy , Blogger